ΜΑΣ ΕΙΠΕ ΤΟ ΠΟΥΛΑΚΙ...


ΑΚΟΥΣΑΤΕ! ΑΚΟΥΣΑΤΕ!

Αυτό το ιστολόγιο έχει ολοκληρώσει το ρόλο του και δεν είναι σε λειτουργία...

Δημιουργία ομάδων Helmepa Junior της τάξης μας - Δραστηριότητες

Την Παρασκευή, την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης, η τάξη μας συγκρότησε τις ομάδες Helmepa Junior.

Τα παιδιά με απόφασή τους χωρίστηκαν σε αγόρια - κορίτσια και η κάθε ομάδα εξέλεξε τον αρχηγό της. Τα αγόρια το Μάριο Α., τα κορίτσια τη Νεφέλη Λ.

Στη συνέχεια οι ομάδες, με το συντονισμό των αρχηγών τους, συζήτησαν την πρώτη δραστηριότητα που θα υλοποιήσουν ως μέλη της Helmepa Junior: Χειροτεχνία με φυσικά υλικά και συγκεκριμένα ζωγραφική σε βότσαλα.

Τα παιδιά που συμμετέχουν στη Helmepa Junior πραγματοποιούν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς διάφορες δραστηριότητες που βασικά έχουν στόχο την προστασία της θάλασσας και των ακτών αλλά και γενικότερα την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Από την ιστοσελίδα της παιδικής περιβαλλοντικής οργάνωσης Helmepa Junior παραθέτουμε κατάλογο αυτών των δραστηριοτήτων:

http://www.helmepajunior.gr/target03.html



Τα μέλη της Ομάδας εκτελούν δραστηριότητες που τα βοηθούν να κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα, να μάθουν για τη ναυτιλία και να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τις επιστήμες.

Για ορισμένες δραστηριότητες είναι απαραίτητο η Ομάδα, με τη βοήθεια του Εθελοντή Εκπαιδευτικού, να εξασφαλίζει τη συνδρομή και συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων της Πολιτείας. Οι Δημόσιοι αυτοί Οργανισμοί μπορούν να συμβάλουν αποτελεσματικά στην επιτυχία του Προγράμματος προβάλλοντας συγχρόνως την περιβαλλοντική ευαισθησία των κρατικών φορέων της χώρας μας, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές.


Ακολουθούν οι δραστηριότητες ομαδοποιημένες σε 6 θεματικές ενότητες.

Καταπολεμώ τη Ρύπανση

1. Υιοθεσία - Εθελοντικός καθαρισμός ακτής

Η δραστηριότητα αυτή γίνεται με τα παρακάτω τέσσερα βήματα. Σε περιοχές μακριά από τη θάλασσα, μπορεί να γίνει σε ακτή λίμνης ή κοίτης ποταμού.

Βήμα 1ο Επιλέξτε και υιοθετήστε μια κοντινή ακτή σε συνεργασία με το Δήμο ή την Κοινότητα.

Βήμα 2ο Εφοδιαστείτε με γάντια και σακούλες, και καθαρίστε την ακτή καταγράφοντας στο ειδικό Δελτίο Καταγραφής τα απορρίμματα που μαζεύετε.

Το Δελτίο Καταγραφής βρίσκεται στο ειδικό παράρτημα του Σχεδίου Δράσης καθώς και στην ιστοσελίδα της Παιδικής HELMEPA.Αφού το συμπληρώσετε στείλτε το στα γραφεία της Παιδικής HELMEPA. Οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα Δελτία Καταγραφής, επεξεργάζονται από την HELMEPA και κάθε χρόνο αποστέλλονται στον Περιβαλλοντικό Οργανισμό Ocean Conservancy των ΗΠΑ, που οργανώνει δραστηριότητες για τον καθαρισμό και την προστασία των θαλασσών και ωκεανών του πλανήτη. Είναι σημαντικό η καταγραφή των Δελτίων να γίνεται με ακρίβεια καθώς τα στοιχεία αυτά βοηθούν τους επιστήμονες να μελετήσουν πόσα και ποια σκουπίδια καταλήγουν στις θάλασσες, πώς ταξιδεύουν στους ωκεανούς και τι μπορούμε να κάνουμε για το πρόβλημα αυτό. Με αυτό τον τρόπο συμβάλλετε ενεργά στην Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος!

Βήμα 3o Συζητήστε τα αποτελέσματα από τον καθαρισμό ακτής όπως:

• Ποία ήταν τα περισσότερα απορρίμματα που παρατήρησαν;
• Από πού προέρχονται;
• Από τι υλικό είναι φτιαγμένα;
• Πόσο καιρό μένουν στο περιβάλλον μέχρι να διαλυθούν;
• Τι επιπτώσεις μπορεί να έχουν;
• Τι μπορείτε να κάνετε εσείς στην καθημερινότητά σας για το πρόβλημα των απορριμμάτων;


Βήμα 4ο Δημοσιοποιήστε τα αποτελέσματα του καθαρισμού σε τοπικούς φορείς (Δήμος / Κοινότητα, Λιμεναρχείο) και τον τοπικό Τύπο και ΜΜΕ εκφράζοντας παράλληλα και τα αιτήματά σας (πχ. σεβασμό στο περιβάλλον από όλους, τοποθέτηση κάδων, κ.α).

2. Τοποθέτηση πινακίδας

Κατασκευάστε με απλά υλικά πινακίδα με περιβαλλοντικό μήνυμα και τοποθετήστε την στην υιοθετημένη ακτή, λίμνη ή ποταμό.


3. Εντοπισμός παράνομων χωματερών και πηγών ρύπανσης - Ενημέρωση Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Κάντε έρευνα, εντοπίστε, καταγράψτε και φωτογραφίστε παράνομες χωματερές και πηγές ρύπανσης. Συζητήστε για τις επιπτώσεις που έχουν στο φυσικό περιβάλλον (ζώα, φυτά, έδαφος) και τους ανθρώπους (υγεία, οικονομία, τουρισμό κλπ). Αναζητήστε απαντήσεις στο γιατί πετάνε οι άνθρωποι τα απορρίμματά τους εκεί και τι άλλο θα μπορούσαν να κάνουν.

Σαν δεύτερο σκέλος της δραστηριότητας, μπορείτε να στείλετε τα αποτελέσματα της έρευνάς σας στους αρμόδιους φορείς (Δήμο/Κοινότητα, Λιμεναρχείο, Νομαρχία ή Υπουργείο) ζητώντας να παρθούν τα απαραίτητα μέτρα και να τα δημοσιοποιήσετε στον τοπικό Τύπο και ΜΜΕ, καθώς και στην Παιδική HELMEPA για να καταχωρηθούν στην ιστοσελίδα της.

4. Ανακύκλωση υλικών

Οργανώστε πρόγραμμα ανακύκλωσης υλικών (πχ. αλουμινίου, χαρτιού, γυαλιού, πλαστικού) στο σχολείο και παροτρύνετε τους ενήλικες κατοίκους της περιοχής (οικογένεια, φίλους και γείτονες) να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Σε περίπτωση που τα συγκεντρωμένα υλικά είναι πολλά και δεν υπάρχει κοντά κέντρο ανακύκλωσης, κινητοποιήστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση προς τη δημιουργία τέτοιων κέντρων.

Επίσης μπορείτε να ξεκινήσετε πρόγραμμα ανακύκλωσης οργανικών απορριμμάτων (αποφάγια, φλούδες, φύλλα, κλαδιά) στο προαύλιο του σχολείου, δημιουργώντας πλούσιο οργανικό λίπασμα, καθώς και μπαταριών, κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ώστε τα χημικά στοιχεία που υπάρχουν σε αυτά τα απορρίμματα, να μην προκαλέσουν μόλυνση του περιβάλλοντος.

Εκφράζομαι Καλλιτεχνικά για το Περιβάλλον

5. Κατασκευές από "άχρηστα" υλικά - Έκθεση

Φτιάξτε αντικείμενα από "άχρηστα" υλικά (πχ. τενεκεδάκια, πλαστικά μπουκάλια, χάρτινες συσκευασίες). Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να ανακαλύψετε ότι δεν είναι όλα τα αντικείμενα που πετάμε στα σκουπίδια "πραγματικά άχρηστα", αλλά με λίγη φαντασία και καλή διάθεση μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά. Τα έργα αυτά μπορείτε να τα εκθέσετε σε γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

6. Δημιουργία έργων με φυσικά υλικά - Έκθεση

Συλλέξτε υλικά από το φυσικό περιβάλλον της περιοχής σας (πχ. βότσαλα, κοχύλια, φύλλα, ξύλα κ.ά.) και χρησιμοποιήστε τα για να φτιάξετε έργα χειροτεχνίας. Και αυτά τα έργα μπορείτε να τα εκθέσετε σε γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

7. Δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού με θέμα το θαλάσσιο περιβάλλον

8. Έντυπο με σχέδια - Γελοιογραφίες με θαλάσσια είδη


9. Τραγούδια - Παραμύθια - Ποιήματα

Η Ομάδα φτιάχνει τραγούδια, παραμύθια, ποιήματα με θέμα την προστασία του θαλάσσιου κόσμου.

10. Δημιουργία - Παρουσίαση θεατρικού έργου

Με τη βοήθεια του Εθελοντή Εκπαιδευτικού σας ετοιμάστε ένα θεατρικό έργο το θέμα του οποίου να έχει σχέση με την καταστροφή του περιβάλλοντος από τον ίδιο τον άνθρωπο μέσα από την άγνοιά του, την αδιαφορία του αλλά και την απληστία του. Η θεατρική παράσταση μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ειδική εκδήλωση στο σχολείο ή σε γιορτή για το τέλος της σχολικής χρονιάς με προσκεκλημένους γονείς, παιδιά, άλλους φορείς της τοπικής κοινωνίας και εκπροσώπους της Παιδικής HELMEPA.

11. Παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού

Βιντεοσκοπήστε δραστηριότητές σας ή ηχογραφήστε μηνύματα και τραγούδια σας με θέμα το περιβάλλον. Προωθήστε το υλικό που δημιουργήσατε σε τοπικούς τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, συμβάλλοντας στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού.

Ενημερώνομαι για το Περιβάλλον και Ενημερώνω τους Γύρω μου

12. Περιβαλλοντική σχολική εφημερίδα

Φτιάξτε έντυπο με περιβαλλοντικά νέα με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση και των υπολοίπων μαθητών του σχολείου για την προστασία του περιβάλλοντος. Εάν το Σχολείο σας εκδίδει ήδη εφημερίδα, επιδιώξτε να αρθρογραφείτε σε κάθε τεύχος ένα αφιέρωμα για το περιβάλλον ή να παρουσιάζετε τις δραστηριότητες που πραγματοποιήσατε στο Πρόγραμμα.

Παράλληλα, μπορείτε να καλύψετε ως μικροί δημοσιογράφοι ένα περιβαλλοντικό θέμα της κοινότητάς σας που μπορεί να συνοδεύεται και από φωτογραφίες.

13. Ενημερωτικό περιβαλλοντικό υλικό

Ενημερωτικό περιβαλλοντικό υλικό Φτιάξτε ενημερωτικό υλικό (φυλλάδια κ.ά.) με περιβαλλοντικό περιεχόμενο και μοιράστε το, ώστε να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία για το πώς μπορούν να βοηθήσουν όλοι για να προστατευτεί το περιβάλλον.

Για παράδειγμα, το υλικό αυτό μπορεί επίσης να απευθύνεται: στους ψαράδες της περιοχής ενημερώνοντάς τους για το πώς τα αλιευτικά απορρίμματα εξολοθρεύουν τα θαλάσσια είδη, ή και στους καταναλωτές, ενημερώνοντάς τους για την ανάγκη κατάργησης της πλαστικής σακούλας και αντικατάστασής της από σακούλες πολλών χρήσεων (υφασμάτινες/συνθετικές ή χάρτινες), καθώς η ζημιά που προκαλεί στο θαλάσσιο οικοσύστημα είναι τεράστια.

14. Ενημερωτικό υλικό HELMEPA

Τοποθετήστε σε εμφανή σημεία στην περιοχή σας, το ενημερωτικό υλικό της HELMEPA (αφίσες) που σας αποστέλλεται κάθε καλοκαίρι, για να ευαισθητοποιηθεί η τοπική κοινωνία.

15. Συνεργασία με τα τοπικά ΜΜΕ

Παρουσιάστε τα αποτελέσματα δραστηριοτήτων σας σε τοπικούς τηλεοπτικούς-ραδιοφωνικούς σταθμούς, για να ενημερώσετε τους κατοίκους της περιοχής και να τους εξηγήσετε γιατί πρέπει να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος.

16. Μήνυμα για την Ημέρα Περιβάλλοντος

Μέχρι την 30ή Μαΐου στείλτε μας στην Παιδική HELMEPA ένα σύντομο μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος που είναι η 5η Ιουνίου κάθε χρόνο.

17. Εργασία για το νερό

Μελετήστε τον κύκλο του νερού συζητήστε μέσα στην τάξη για τις μορφές που μπορεί να πάρει (στερεό, υγρό, αέριο), για το πρόβλημα της λειψυδρίας και δώστε βάρος στη σημασία του, για την επιβίωση όλων μας. Προτείνετε τρόπους και πρακτικές στην καθημερινότητά σας που θα συμβάλλουν στην εξοικονόμηση του νερού.

18. Συνεργασία με Ομάδες παιδιών από άλλες MEPAs

Παιδιά όπως και εσείς δραστηριοποιούνται για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος σε άλλα μέρη του κόσμου, όπως στην Αυστραλία, την Κύπρο, την Τουρκία και τη Βόρειο Αμερική όπου υπάρχουν αντίστοιχες με τη HELMEPA οργανώσεις - MEPAs.

Με τη βοήθεια της HELMEPA, επικοινωνήστε με μαθητές σχολείων σε άλλα μέρη του κόσμου για να προβείτε σε «αδελφοποίηση» των Ομάδων ή των Σχολείων σας, να ανταλλάξετε πληροφορίες για περιβαλλοντικά θέματα και να ανακαλύψετε τρόπους κοινής δράσης για την προστασία του περιβάλλοντος.

Μαθαίνω για τα Φυτά και τα Ζώα

19. Καταγραφή τοπικής χλωρίδας & πανίδας - Τροφική αλυσίδα

Ερευνήστε τη γύρω περιοχή και καταγράψτε τα υπάρχοντα είδη φυτών και ζώων για να γνωρίσετε έτσι καλύτερα το φυσικό περιβάλλον του τόπου σας.

Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του Εθελοντή Εκπαιδευτικού σας, συζητήστε για τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζει ο ένας ζωντανός οργανισμός τον άλλο, καθώς και για τις σχέσεις εξάρτησης που αναπτύσσονται μεταξύ τους (τροφική αλυσίδα, κύκλος ζωής κλπ).

20. Παρατήρηση υγροτόπου

Επισκεφτείτε έναν υγρότοπο και ενημερωθείτε για τα ζώα και τα φυτά που ζουν σ' αυτόν. Εναλλακτικά, εφόσον δεν υπάρχει υγρότοπος κοντά σας, μπορείτε να δείτε φωτογραφίες μέσα στην τάξη και να συζητήσετε για τη σημασία των υγροτόπων και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από την ανθρώπινη παρέμβαση.

21. Επίσκεψη σε περιβαλλοντική έκθεση της HELMEPA ή Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Προγραμματίστε επίσκεψη σε περιβαλλοντική έκθεση της HELMEPA ή σε Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της περιοχής σας για να υλοποιήσετε ειδικά διαμορφωμένο ενημερωτικό πρόγραμμα.

22. Δεντροφύτευση

Αφού έχετε ενημερωθεί για τα φυτά που ευδοκιμούν στην περιοχή σας οργανώστε ημέρα δεντροφύτευσης σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή με ιδιωτικούς φορείς.

Μαθαίνω για τα Πλοία

23.Επίσκεψη σε Λιμεναρχείο ή Ναυτικό Μουσείο

Επισκεφθείτε την τοπική Λιμενική Αρχή για να ενημερωθείτε για την ασφάλεια των πλοίων, την πρόληψη της ρύπανσης και τη συνεργασία του Λιμενικού Σώματος με την Ελληνική εμπορική ναυτιλία. Εναλλακτικά, προσκαλέστε εσείς εκπρόσωπο του Λιμενικού Σώματος στο σχολείο σας.

Εκτός από το Λιμεναρχείο μπορείτε να προγραμματίσετε επίσκεψη σε Ναυτικό Μουσείο για να έρθετε σε μια πρώτη επαφή με τη ναυτική ιστορία και κληρονομιά της χώρας μας.

Στείλτε μας τις εντυπώσεις σας σε συνοπτική έκθεση.

24. Γιατί τα πλοία διαφέρουν μεταξύ τους;

Ανάλογα με το τι μεταφέρει ένα πλοίο (ανθρώπους, πρώτες ύλες, αγαθά/προϊόντα) χρησιμοποιούμε διαφορετικό τύπο πλοίου.

Ενημερωθείτε για τους διαφόρους τύπους εμπορικών πλοίων χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες του Παραρτήματος και άλλα στοιχεία που θα συλλέξετε με τη βοήθεια του Εκπαιδευτικού σας. Στη συνέχεια απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις και στείλτε σύντομη έκθεση με τα συμπεράσματά σας:

Τι τύπο πλοίου θα χρησιμοποιούσαμε σε κάθε περίπτωση για τη μεταφορά
(α) 960 τόνων μπανανών από την Αφρική στη Γερμανία,
(β) 30 χιλιάδων τόνων πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στις ΗΠΑ,
(γ) 10 χιλιάδων τόνων υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αλγερία στην Ιταλία,
(δ) γκρουπ 50 Κινέζων τουριστών και του λεωφορείου τους από την Αθήνα στην Κρήτη;


Τι τύπους πλοίων συναντάμε κυρίως στις ελληνικές θάλασσες και τα λιμάνια λαμβάνοντας υπόψη τις εισαγωγές, τις εξαγωγές και τις βιομηχανίες της χώρας μας, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού;

25. Γιατί τα πλοία επιπλέουν στη θάλασσα;

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς είναι δυνατόν να μην βουλιάζουν τα πλοία παρόλο που είναι τόσο βαριά; Για να σας λυθεί αυτή η απορία κάντε τα δύο ακόλουθα πειράματα και συζητήστε με τον Εθελοντή Εκπαιδευτικό σας τα αποτελέσματα.

Πείραμα 1

Υλικά: 1 διαφανές γυάλινο δοχείο ή ποτήρι - 1 αυγό - μαγειρικό αλάτι - 1 κουτάλι

Διαδικασία:Παίρνουμε ένα άβραστο αυγό που δεν έχει σπάσει και το τοποθετούμε προσεκτικά μέσα στο γυάλινο δοχείο που έχουμε γεμίσει κατά τα 2/3 με νερό της βρύσης. Παρατηρούμε τι θα συμβεί στο αυγό. Βγάζουμε το αυγό από το νερό και προσθέτουμε στο δοχείο 10 - 12 κουταλιές μαγειρικού αλατιού. Βάζουμε ξανά το αυγό στο νερό και παρατηρούμε τι θα συμβεί. Εξηγούμε τι έχει συμβεί στις δύο περιπτώσεις.

Πείραμα 2

Υλικά που θα χρειαστείτε: 1 διαφανές γυάλινο δοχείο ή ποτήρι - πλαστελίνη

Διαδικασία:Παίρνουμε ένα κομμάτι πλαστελίνης και το διαμορφώνουμε σαν μια μπάλα. Το τοποθετούμε στην επιφάνεια του νερού του δοχείου και παρατηρούμε τι θα συμβεί.
Πλάθουμε ένα παρόμοιο κομμάτι πλαστελίνης, ώστε να κάνουμε μια πλατιά επιφάνεια και το τοποθετούμε πάλι στο νερό. Παρατηρούμε τι θα συμβεί.
Εξηγούμε τι έχει συμβεί στις δύο περιπτώσεις.


26. Ναυτικό σταυρόλεξο

Ανακαλύψτε λέξεις και όρους που έχουν σχέση με τα πλοία και τους ναυτικούς μέσα από ένα εύκολο και διασκεδαστικό παιχνίδι γνώσεων.

Επίσης, μπορείτε και εσείς να φτιάξετε το δικό σας ναυτικό σταυρόλεξο και να μας το στείλετε για να το συμπεριλάβουμε στην τριμηνιαία έκδοση της Παιδικής HELMEPA "Τα Γλαρόπουλα".

Επιστήμες και Περιβάλλον

27. Μαθαίνω για το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου

Ανακαλύψτε πως επιδρούν τα αέρια του θερμοκηπίου στην αύξηση της θερμοκρασίας στην επιφάνεια της γης χρησιμοποιώντας ένα γυάλινο βάζο.

Υλικά που θα χρειαστείτε: 2 ψηφιακά ή απλά θερμόμετρα υδραργύρου - 1 διαφανές γυάλινο δοχείο - 2 - 3 λαστιχάκια ή σελοτέιπ - 1 ημερολόγιο - 1 διαφανή πλαστική σακούλα

Διαδικασία: Πάρτε ένα κομμάτι χαρτόνι και διπλώστε το στη μέση ώστε η μια πλευρά του να ακουμπά σε μια οριζόντια επιφάνεια και η άλλη να είναι κάθετη σε αυτή. Στηρίξτε με ένα λαστιχάκι ή σελοτέιπ το ένα θερμόμετρο πάνω στο χαρτόνι ώστε να είναι κατακόρυφο. Τοποθετήστε το άλλο θερμόμετρο μέσα στο γυάλινο δοχείο και σφραγίστε το στόμιό του με ένα κομμάτι πλαστικής σακούλας χρησιμοποιώντας ένα λαστιχάκι ή σελοτέιπ. Αφήστε το γυάλινο δοχείο δύο λεπτά στον ήλιο και δίπλα του το άλλο θερμόμετρο, φροντίζοντας το φως του ήλιου να μη πέφτει κατευθείαν πάνω στα θερμόμετρα. Παρατηρήστε και καταγράψτε τις ενδείξεις των δύο θερμομέτρων στο ημερολόγιο. Επαναλάβετε το πείραμα σε πέντε ηλιόλουστες μέρες και πέντε μέρες με συννεφιά. Εξηγήστε τις διαφορετικές ενδείξεις των δύο θερμομέτρων σε κάθε πείραμα.

28. Ωκεανοί και κλιματική αλλαγή

Κάντε το παρακάτω πείραμα για να καταλάβετε πως αν ανέβει η θερμοκρασία των ωκεανών η κλιματική αλλαγή θα συμβεί γρηγορότερα. Υλικά που θα χρειαστείτε:

2 πλαστικά ποτήρια - νερό - ψυγείο

Διαδικασία: Πάρτε 2 ίδια ποτήρια νερού.
Γεμίστε το ένα με νερό της βρύσης και το άλλο αφήστε το άδειο.
Βάλτε και τα δύο ποτήρια στο ψυγείο για 15 λεπτά (όχι παραπάνω).
Μόλις τα βγάλετε, ακουμπήστε τα στην εξωτερική τους πλευρά παρατηρήστε ποιο είναι πιο ζεστό και συζητήστε γιατί συμβαίνει αυτό.

29. Συνάντηση οικογένειας πιγκουΐνων

Βιώστε πώς οι γονείς και τα μωρά πιγκουΐνοι βρίσκουν τις οικογένειές τους σε μεγάλες και θορυβώδεις αποικίες, παίζοντας το παιχνίδι που ακολουθεί.

Υλικά που θα χρειαστείτε: Κάρτες που θα συμβολίζουν διάφορους ρυθμούς (παύλα= παλαμάκι, διαγώνιος γραμμή= χτύπημα δακτύλων, πχ -/-- κ.ο.κ.) ή αλλιώς "ρυθμικές κάρτες"

Διαδικασία: Χωριστείτε σε ομάδες των 3 ατόμων. Φτιάξτε τόσες ρυθμικές κάρτες ώστε σε κάθε παιδί να αντιστοιχεί από μία κάρτα. Για κάθε τρεις κάρτες ο ρυθμός είναι ίδιος. Ανακατεύετε τις κάρτες. Κάθε παιδί παίρνει από μία κάρτα. Όταν δοθεί το σήμα "βρες τους συγγενείς σου" κάθε ένας πρέπει να κάνει το ρυθμό που λέει η κάρτα του. Δεν πρέπει να δείχνετε τις κάρτες σας. Όσοι κάνετε τον ίδιο ρυθμό ανήκετε στην ίδια οικογένεια πιγκουΐνων και μαζεύεστε σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Η δραστηριότητα τελειώνει όταν όλα τα μέλη κάθε οικογένειας επανενωθούν. Συζητείστε τα αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας. Τι θα συνέβαινε αν ένας πιγκουΐνος δεν μπορούσε να βρει το μικρό του ή ένα μικρό δεν μπορούσε να βρει τους γονείς του;


30. Μπορώ να παγώσω τη θάλασσα;

Εξερευνήστε μερικές από τις ιδιότητες του νερού και του πάγου φτιάχνοντας το δικό σας παγωτό.

Υλικά που θα χρειαστείτε: μικρές και μεγάλες ανθεκτικές σακούλες συσκευασίας τροφίμων που κλείνουν αεροστεγώς - γάλα (1/2 φλιτζάνι) - ζάχαρη (1/2 κουταλιά της σούπας) - βανίλια (1/2 κουταλάκι του γλυκού) - αλάτι - κουτάλια - πλαστικά μπολ

Διαδικασία: Βάλτε το γάλα, τη βανίλια και τη ζάχαρη στη μικρή σακούλα, κλείστε την αεροστεγώς και σιγουρευτείτε ότι δεν στάζει, Τοποθετείστε τη μικρή σακούλα μέσα στη μεγάλη σακούλα, Βάλτε πάγο μέσα στην μεγάλη σακούλα ώστε να περικυκλώσετε τη μικρή σακούλα. Κάθε Ομάδα σας πρέπει να έχει διαφορετική ποσότητα αλατιού. Προσθέστε το αλάτι στον πάγο και όχι στο μείγμα για το παγωτό σας! Στον πίνακα φτιάξτε ένα διάγραμμα με βάση την ποσότητα αλατιού που χρησιμοποίησε η κάθε Ομάδα σας και το χρόνο που χρειάστηκε το μείγμα για να παγώσει, Κουνήστε τις σακούλες μέχρι να παγώσει το μείγμα. Ελέγχετε σε τακτά χρονικά διαστήματα πόσος χρόνος χρειάζεται για να παγώσει το παγωτό σας και στη συνέχεια να συμπληρώστε το διάγραμμα. Καθώς τρώτε "τα πειράματα", συγκρίνετε πόσο αλάτι χρησιμοποιήσατε και το χρόνο που χρειάστηκε το κάθε μείγμα για να παγώσει. Συζητήστε τα αποτελέσματα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (κλικ στην εικόνα)